Kretsmesterskap 2018

For en helg dette har vært! Som så ofte før har Sylling Rideklubb hevdet seg høyt på medaljestatistikken etter årets kretsmesterskap i sprang og dressur. Etter to dager med både sprang og dressur på Linnesvollen kunne klubbens ekvipasjer dra hjem med til sammen tre lagplasseringer og fire individuelle mesterskapsplasseringer, samt fire plasseringer i åpne klasser!

Da både sprang og dressur gikk på samme sted i år, var alle ekvipasjene samlet til et felles stort arrangement. Med stor innsats både på arrangørsiden og på deltagersiden kan klubben si seg vel fornøyd med vel blåst kretsmesterskap.

Lørdag 8/9 startet det hele med de individuelle kretsmesterskapsklassene i sprang. I KM ponni kat 1 var det Fanny Carine Bærø og Pochvalnaja-Drum van het Juxschot som trakk det lengste strået etter tre feilfrie faser og den raskeste tiden i omhoppingen. Med dette stakk de av med seieren, like foran Kristi Aakermann og Barrettstown Rascal, som også fullførte med tre feilfrie faser og endte med sølv.
Det ble også startet i en åpen hesteklasse denne dagen, der de tre første plassene ble kapret av klubbens ryttere. Hinderene var hevet til 1,05 m og det var Marianne Sundal og Esprit (II) som var de raskeste gjennom banen, like foran Fanny Carine Bærø med Feona og Camilla Finsrud med Radieux du Melon. Alle tre ekvipasjer var feilfrie.

På en av de andre banene var dressuren også i gang denne lørdagen. I dressur består mesterskapet av to runder der resultatet legges sammen. I den første runden red Linnea Skai Vålbekk og Sunny Girl inn til 64,400% og en tredjeplass i klassen LC:3 for ponni. I LA for hest var det Josefine Amanda Hilling og Black Diamond som tok seieren etter en fin runde og 67,407%.

Søndagen startet noe dårligere fra arrangørens side, da det kraftige regnværet natten før og bunnen på utebanene ikke gikk så godt overens. Dette ble imidlertid løst ved å flytte stevnet inn og utsette stevnestarten til klokken 12 i håp om at underlaget skulle rekke å tørke opp litt. Dressurklassene gikk imidlertid som normalt utendørs.
Innendørs eller utendørs, søndagen startet uansett strålende for klubben på sprangbanen da det ene ponnilaget stakk av med førsteplass etter hele 9 feilfrie faser! Laget besto av: Julie Irene Svang Kleven og Boogie Burgarti, Kristi Aakermann og Barrettstown Rascal og Fanny Carine Bærø og Pochvalnaja-Drum van het Juxschot.

Seniorlaget, som konkurrerte i 1,10 m endte på en fin tredjeplass. Dette laget besto av: KM lag senior, 1.10 m: Syllings lag fikk 3. plass. Laget besto av:
– Tonje Fjeldberg og Carina W, 0 feil i de innledende fasene og 5. feil i omhoppingen.
– Marianne Sundal og Esprit (II), 0 feil i alle fasene
– Katarina Eide og Zi-zi Alfarvad Z, 5 feil i omhoppingen

Men også ute på dressurbanen gikk et Syllinglag nesten helt til topps i seniorklassen. Laget, som blant annet besto av Josefine Amanda Hilling og Black Diamond, endte med et strålende sølv i mesterskapet.

Individuelt skulle det også deles ut mesterskapstitler i dressur. Her var det igjen Linnea og Josefine som klatret opp på podiet. Linnea Skai Vålbekk og Sunny Girl endte totalt med 131,497% og 2. plass i klassen KM ponni individuelt mens Josefine Amanda Hilling og Black Diamond endte med gull i seniorklassen etter at de også denne dagen vant klassen MC med 68,903%. Ekvipasjen endte da med 135,310% totalt og en klar seier i mesterskapet.

Da gjenstår det bare å gratulere alle de flinke ekvipasjene våre, de med nykårede mesterskapstitler og alle de som var med å arrangere kretsens viktigste stevne for året!