Lag NM dressur og finale i Sommercupen

Om det tidligere i sommer har vært litt rolig på stevnefronten er det ingen tvil om at Syllingrytterne er tilbake for fult! 34 startende ekvipasjer fordelt på hele seks forskjellige stevner, og det på en helt vanlig helg!

Helgens største stevne var lag NM i dressur arrangert av Tanum Rideklubb:

For første gang på mange år ble det stilt lag fra Sylling Rideklubb. Josefine Amanda Hilling og Emilie Christine Utgård reiste avgårde med ponninene sine Storhaugs Magic Brenhines og Black Angel for å representere klubben i årets lagmesterskap for ponni.

Mesterskapet arrangeres slik at et lag består av enten to eller tre ryttere, der minst en ekvipasje må stille i hver av de to daglige klassene, henholdsvis LA:2 og FEIs innledende program for ponni. Den eventuelt tredje rytteren kan starte i en valgfri klasse.

På lørdag gikk første avdeling av stabelen og først ut var Josefine og Storhaugs Magic Brenhines. Totalt, etter at tre dommere hadde bedømt deres FEIs innledende program, endte ekvipasjen med 64,833% og en 7. plass.

Like etterpå var det Emilie og Black Angel sin tur i LA:2. Her endte ekvipasjen med 59,630% og en 17. plass.

På søndag, under andre avdeling, red Josefine inn til 63,632%, noe som denne gangen holdt til en 9. plass.

Emilie havnet også på ganske lik poengsum som dagen før, med totalt 59,753% og en 15. plass.

Sammenlagt endte ponnilaget på en 11. plass av totalt 15. lag som startet. Dette er superbra jobbet av våre dressurjenter! Gratulerer så mye!

I tillegg har det også blitt startet dressur flere steder i landet. Både Holmestrand og Kongsberg rideklubb arrangerte denne helgen distriktstevner i dressur der klubbens medlemmer var med:

Distriktsstevne arrangert av Holmestrand og Omegn rideklubb:

– Hest MB: Ida Wahl Pedersen og Breitling EG, 57,941% og 2. plass

– Hest MB:1: Ida Wahl Pedersen og Breitling EG, 59,780%

Distriktstevne  arrangert av Kongsberg og Omegn rideklubb med finale i Sommercupen:

– Hest LB: Emilie Svennevig Fjeldstad og Dex, 61,739% og 1. plass (også 1. plass i sommercupen)

– Hest LA: Katja Christiane Svennevig og Dex, 64,074% og 2. plass i sommercupen LA.

I kombinasjon med finalen i Sommercupen dressur ble det også arrangert finale i Sommercupen i sprang. Det var også her Kongsberg og Omegn rideklubb som var arrangøren.

– 70 cm: Isabella Svennevig Fjeldstad og Dex, feilfri med 67 i stil og 8. plass

– LD hest (80 cm): Silje Cathrine Jørgensen og Showboss, 0 feil, 67 i stil og 6. plass

Emilie Svennevig Fjeldstad og Dex, 0 feil, 65,25 i stil og 9. plass

Flere sprangstevner sto også på planen. På et landsstevne arrangert av Hønefoss og Ringerike rideklubb ble det plukket premier i flere av hesteklassene:

Fredag 1/9:

– Hest LA (1.20 m): Andrea Marie Sundal og Ziro, 0 feil i begge faser og 2. plass

– Hest LC (1m): Andrea Marie Sundal og Pochvalnaja-Drum van het Juxschot

– Hest LA+5 (1.25 m): Marte Helene Apenæs og Cash Verte, 0 feil og 4. plass

Andrea Marie Sundal og Ziro, 0 feil og 5. plass

På søndagen arrangerte Lommedalen Kjøre- og rideklubb et distriksstevne i sprang der syllingrytterne gjorde rent bord i 90 klassen. Her ble det medlemmer på første, andre og tredjeplass!

Resultatlisten så da slik ut:

Hest LD+10 (90 cm):

Andrea Marie Sundal og Mio, 0 feil, 76 i stil og 1. plass

Mari Lyngås og Canturina, 0 feil, 72 i stil og 2. plass

Andrea Giæver Tøfte og Arcus S, 0 feil, 70,50 i stil og 3. plass

Og om det ikke var nok med det slo klubben til med et eget klubbstevne på søndag! Resultatene derfra kommer i et annet innlegg.

Helgens store ponnihelt må være ponnien Dex, eid av familie Svennevig. Dex har flere ganger imponert med gode plasseringer i alt fra dressur til western via sprang. I helgen var han på plass på finalen i Sommercupen.

Der startet han med hele tre forskjellige ryttere, og i to forskjellige grener!

Med Emilie Fjeldstad Svennevig, Isabella Fjeldstad Svennevig og Katja Svennevig endte han denne helgen opp med en sammenlagt 1. plass i LB dressur, 2. plass i LA dressur, 2. plass i 70 cm sprang og 3. plass i 80 cm sprang.

Vi gratulerer så mye!